Privat Socialrådgiver Karin B Nissen

Specialist på børne og voksen området - social, psykiatri, handicap

Klinik for Psykoterapi - hundeassisteret kognitiv adfærdsterapi

§ 54 støtteperson for forældre med anbragte børn

Vi anvender cookies! Hvis du fortsætter på siden accepterer du det. Læs mere her: https://karinbnissen.dk/cookies

Blog

Blog

Borgeren i centrum?

Posted on January 27, 2021 at 9:55 AM

SÆT IKKE BORGEREN I CENTRUM, HVIS DU IKKE SELV KAN FINDE DERIND!


Samarbejdsproblemer mellem kommunerne og deres borgere optager mig i sagens natur meget. Jeg gør mig dagligt mange tanker om, hvorfor de sociale sager, som jeg er involveret i er gået i hårdknude. Og om hvordan man kan løse op for knuderne.


I nogle sager går det let. Et enkelt telefonopkald eller en mail med en kort beskrivelse af, hvad problemet er set fra borgerens perspektiv og en invitation til at mødes kan sommetider være nok. Det afhænger meget af modtagerens indstilling.


I andre sager støder mine henvendelser på en mur af tavshed eller jeg får et fornærmet svar tilbage. Eller endnu værre; et svar der ikke besvarer mine spørgsmål. Jeg får sommetider nærmest en fornemmelse af et såret væsen, der frygtsomt trækker sig ind i et hjørne og kun magter at bide ad en fremstrakt hånd, når jeg læser sådanne svar fra kommunen.


Afmagten kan på begge sider af skrivebordet nærmest være til at tage at føle på.


I min søgen efter forståelse for, hvad det er borgerne oplever, anvender jeg teorier fra flere forskellige fagområder. Det er naturligt for en socialrådgiver at trække på juridisk viden, teorier fra pædagogikken og psykologien, samt sociologiske og samfundsvidenskabelige tankemodeller, når hun analyserer problemer.


Kommunikationsfirmaet BRO arbejder med en kombination af kommunikation, organisationsudvikling og adfærdsdesign og skriver i en blog, at "Det er som om, at vor tids kommuneslang rider på efterdønningerne af New Public Management-retorikken og glemmer, at hvis en afsender ikke skaber klare billeder for en modtager, så kunne han lige så godt have undladt at sige noget".


Måske noget af forståelsen ligger gemt her?


Ikke sjældent oplever jeg nemlig, at borgerne frustreres over, at kommunens medarbejdere ikke forstår, hvad deres behov er. Efter et godt møde slukkes borgerens nytændte håb om forståelse, når han/hun ser hvad samtalen bliver omsat til i indsatsmål i en handleplan.


"Men har hun da intet forstået af, hvad jeg sagde?", spørger borgeren mig så ulykkelig.


Jo, det tror jeg sådan set hun har, men hjemme i kontoret i forvaltningen bliver borgerens ord kørt forlæns og baglæns igennem i den bureaukratiske kødhakker og ud kommer noget, som borgeren slet ikke kan genkende sig selv i.


"Kommunerne vil altså gerne være bedre til at kommunikere med deres borgere i øjenhøjde – for nu at bruge endnu en af de meget slidte fraser. Så er det et gigantisk benspænd at lave for sig selv, når man pakker sine budskaber ind i ord og begreber, som borgerne ude på gågaden og hjemme mellem de fire vægge hverken kan mærke eller forstå. De skaber afstand i en tid, hvor de stort set alle har som mål at skabe nærhed."


Så en af indgangene til at forstå den voksende kløft mellem borgere og kommuner, som blandt andet afstedkommer gensidige trusler og politianmeldelser, kunne måske være at analysere den måde kommunerne kommunikerer med borgerne.


Folketingets Ombudsmand skriver, at "Det følger af god forvaltningsskik, at en myndighed bør skrive til borgerne i et sprog, som er let at læse og forstå for borgeren, målrettet den konkrete situation og fremstår høfligt, venligt og hensynsfuldt. Formen bør være enkel og præcis og sætningerne korte og klare. Kancelliudtryk, fremmedord eller flertydige og overflødige ord bør så vidt muligt undgås".


Den gode sagsbehandling og den gode kommunikation skal skabe tillid. Borgerens tillid til myndigheden. Men den opnår man ikke, hvis man omformulerer borgerens problemforståelse til noget, der udelukkende passer til kommunens behov for at spare. Eller kun passer ind i en bestemt model eller metode, som man har valgt at arbejde efter. Eller kun passer ind i en mistillidsdiskurs affødt af New Public Mamagement som styringssystem i velfærdsstaten.


"Sæt ikke borgeren i centrum, hvis du ikke selv kan finde derind", skriver Helle Bro, og jeg får lyst til at tilføje, at kommunerne heller ikke skal stille sig selv ind i midten af noget, hvor borgerne ikke kan finde dem. Byg ikke sproglige eller adfærdsmæssige barrierer op mellem jer og borgerne. Genfind tilliden til borgerne og til medarbejderne. Ikke kun retorisk men også i virkeligheden.


Du kan læse Helle Bros blogindlæg her: https://wearebro.dk/blog/saet-ikke-borgeren-i-centrum-hvis-du-ikke-selv-kan-finde-derind ;

Categories: Voksenhandikap, Børnehandikap, Sagsbehandling

Post a Comment

Oops!

Oops, you forgot something.

Oops!

The words you entered did not match the given text. Please try again.

121 Comments

Reply aurearie
5:27 PM on May 19, 2022 
aurearie 341c3170be https://ex0-sys.app/upload/files/2022/05/PdFjEeZLAslRMQgn66nN_16_
a9d13ecf8b0952858da9279f2bd55650_file.pdf
https://www.howeasyy.com/upload/files/2022/05/HiDliioeXLF7MlupjmO
U_16_a9d13ecf8b0952858da9279f2bd55650_file.pdf
https://www.collegeconexion.in/upload/files/2022/05/99ZlvEzXV84HJ
wGtwJER_16_a9d13ecf8b0952858da9279f2bd55650_file.pdf
https://igbochat.com/upload/files/2022/05/rQjsfQjVk1rzuUUD8T1y_16
_5d48d68408436a47c50b92e761f2c5bc_file.pdf
https://www.recentstatus.com/upload/files/2022/05/8kliL5kOju4bgcB
VCtsg_16_a9d13ecf8b0952858da9279f2bd55650_file.pdf
https://kurditi.com/upload/files/2022/05/6FHIR112KmXmNFRRz3Aj_16_
a9d13ecf8b0952858da9279f2bd55650_file.pdf
https://wocfolx.com/upload/files/2022/05/esV7fNpFjCEC8MIB2V95_16_
a9d13ecf8b0952858da9279f2bd55650_file.pdf
https://myrealex.com/upload/files/2022/05/NYLhU7aheF1qtrXiTrW8_16
_a9d13ecf8b0952858da9279f2bd55650_file.pdf
https://you.worldcruiseacademy.co.id/upload/files/2022/05/ksrXX3v
AnxSiEOvGVZZq_16_a9d13ecf8b0952858da9279f2bd55650_file.pdf
https://scrolllinkupload.s3.amazonaws.com/upload/files/2022/05/l7
ZLI6EdNCSzOVG3LAu5_16_ac15a5d1e92b2117cbac3087b4b42aca_file.pdf
Reply Douglaspak
4:52 AM on June 25, 2022 
???????????????? ??? ???????
url=https://elektroshtabeler-kupit.ru says...
https://elektroshtabeler-kupit.ru
Reply WilliamLat
9:08 PM on July 1, 2022 
???????? ????????????? ??????????
url=https://shtabeler-elektricheskiy-samokhodnyy.ru says...
https://www.shtabeler-elektricheskiy-samokhodnyy.ru/
Reply AnthonyNig
9:54 AM on July 12, 2022 
????????? ?????????
url=https://nozhnichnyye-podyemniki-dlya-sklada.ru says...
https://nozhnichnyye-podyemniki-dlya-sklada.ru
Reply Jesseden
3:32 PM on July 28, 2022 
????????????? ?????
url=https://samokhodnyye-elektricheskiye-telezhki.ru says...
https://samokhodnyye-elektricheskiye-telezhki.ru
Reply Thomasmilia
10:11 PM on July 30, 2022 
Reply Danielsmogs
8:37 AM on August 8, 2022 
Reply DennisHax
8:08 PM on August 8, 2022 
Reply DennisHax
4:15 PM on August 9, 2022 
??????????????? ?????
url=https://podyemniki-machtovyye-teleskopicheskiye.ru says...
http://www.podyemniki-machtovyye-teleskopicheskiye.ru/
Reply BrentHen
4:41 AM on August 17, 2022 
????????? ?????????
url=https://gidravlicheskiye-podyemnyye-stoly.ru says...
http://www.gidravlicheskiye-podyemnyye-stoly.ru
Reply BrentHen
6:08 AM on August 18, 2022 
Reply Opeveno
2:34 PM on August 24, 2022 
Order Accutane Online ivermectin cream
Reply brieque
12:52 PM on October 28, 2022 
GHRP 2 Manufacturer Hilma Biocare Pack 10 mg Info GHRP 2 Growth Hormone Releasing Peptide 2 is a growth hormone secretagogue of the hexapeptide class best place to buy cialis online